Jan 5, 2009

tentang palestine...

sekarang ni kita dgr byk cite sal palestin,kekejaman israel dan baru kite sedar,sape sebenarnye obama.. dalam akhbar,morning news,bual bicara,sumenye bincang sal ni.. so,aku terpanggil tok turut menyatakan pendapat aku dalam hal ni..


well,kite kdg2 tertanya gak sal pe mende nih jadi.. yg aku tau,mle2,kat palestine kan berlaku pergolakan,so diorg cadangkan wat cam undian.. tp,pe yg a.s n israel xpect tok satu parti nih (cant remember..) yg menang.tp instead,hamas yg menang.. so,a.s n israel xpueh ati..


at first,rakyat xpect,ble hamas menang,so diorg kan dapat kebebasan bersuara bla bla bla.. tp,israel xkan bg diorg lepas cam2 jew..israel bg hamas kawasan tebing gaza jew.. pastu,israel sekat bantuan makanan,sekat mcm2,wat tebing tinggi gle2 so tat diorg xdpt bantuan dr org len.. kalo korunk kat tmpt diorg,camne korunk rasa? israel push hamas sedasyat2nye.. aku dgr cam bengkek gle.. pastu,ada g sumthing jd.. (kalo aku silap,btolkan la.. coz aku ingat2 lpe..) yg membuatkan hamas attack israel.. adelah dlm 1,2 bom.. terus,israel,dapat peluang cam2,terus la wat rancangan attack tebing gaza atas alasan''palestin attack dlu''.. what da heck??


aku sgt2 kagum dgn org2 palestin.. setahu aku,org israel ni dlu diseksa oleh org eropah.. then,diorg la satu2nya bangsa yang xde negeri sendiri.. so palestin ni dgn bek hati nya bg diorg tumpang.. but then,lme2 diorg nk kongker tmpt palestin.. mmg xkenang budi langsung ah! org bagi baja,ko balas t**k!! so,dalam fight nk dptkan tmpt diorg blk,palestin bertahan gle2.. kita penah dgr sal pelarian vietnam,pelarian kemboja,or whatever, tp penah x kite dgr sal pelarian palestin?? myb ada,tp rare.. diorg akan kekal mmpertahankan tanah diorg,hak diorg.. sorry to say,tp korunk xsdr ke pe yg jd kat bumi malaysia tercinta nih?? ekonomi spe kawal?? lu pikirla sendiri.. jgn sampai nnt kite merempat kat tanah sendiri..



dalam talk show pg td,aku dgr yg mak2 kat palestin,xbg anak diorg tinggalkan palestine... diorg soh anak2 kecil diorg pg berjuang,mmpertahankan tanah palestin.. aku,ntahla.. sgt2 xterkata.. kuatnya semangat diorg nih.. ley ke kite tandingi? kalo malaysia diserang,aku bet yg airport,tren,kereta berasak2 nk kuar,tinggalkan malaysia.. mende2 nih sume wat aku terpikir.. dalam n panjang aku pikir..



mcm2 yang kite dpat atas peristiwa ni.. mcm2 org kuarkan pendapat.. tp,sampai ble kita nk bercakap? ble kita nk bertindak.. setahu aku,MERCY dah try cari jalan tok bg bantuan kemanusiaan.. yg ngo len,xtau plak saya.. tp,kita,sebagai seorang rakyat biasa,n in my case,as a student, pe agaknya yg kite ley wat?? xkan nk tgk jew??




that's y dr.m dalam mingguan semlm gtau.. terangkan kat rakyat,how to support palestine.. first,kalo kite tgk blk,a.s mmg terlibat secara langsung dlm hal ni,even white house kata ''no komen''.. so senang jew..

1. JANGAN GNE DOLAR A.S y? coz kalo permintaan tok dolar a.s jatuh,matawang jatuh,ekonomi jatuh.. diorg xdpt nk supply senjata tok israel..
2. macam biasa, JGN BELI MCD,KFC,COKE N PEPSI.. tu je.. ada sekali tuh,ntah zaman ble,coke diboikot.. jatuh pendapat diorg.. mmg effect la,yg penting..

kalo korunk rasa yang korunk nk bantu umat islam yg lain,so stop using all this thing.. xmati nye la kalo xmakan mende2 tuh.. trust me.. bantulah palestine.






No comments: