Feb 5, 2010

pengiraan kalori setiap hari. yay!

silap silap kawan-kawan. saya akui saya silap.macam ni la.

thanz to my ever dearest friend,zul,she showed me Kevin Zahri's blog which leads me to his website, cekodok.com, which tells us how much calories you should consume per day. maksudnye,tak ley la nak tinggalkan terus nasi ni. still kena consume,tapi dengan cara yang berpatutan. ok,let me show you guys how to calculate how many calories we should take per day.ok? dah ready kalat? (this is my way of saying calculator. lolz) are you ready kids?!

first anda kena tahu yang nilai kalories yang patut diambil setiap hari adalah berbeza bagi setiap org. bla bla bla. anda nak terus stret ke pengiraan? excited awak ye? ok ok.

so,basically ada 2 template.

satu untuk guys,satu untuk girls.

Men: BMR = 66 + (13.7 x weight in kg) + (5 x height in cm) - (6.8 x age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 x weight in kg) + (1.8 x height in cm) - (4.7 x age in years)


jadi,mula-mula anda kire semua ni ye? tambah elok elok.

okla. saya bagi contoh untuk anda yang mungkin takde clue nak wat camne.


contoh ila (bukan nama sebenar) : berat 51.7 kg, tinggi 157 cm, umur 20 tahun. oleh sebab ila ni perempuan,jadi kire amek template untuk women.

jadi darab je macam biasa.


Ila: BMR = 655 + (9.6 x 51.7) + (1.8 x 157) - (4.7 x 20) = 1339 calories per day.


ok,jangan berhenti di situ ye? tiap-tiap hari kita ada jugak berjalan dan buat kerja kan? jadi ada la gak kalories yang terbakar dan digunakan kan? maka,berdasarkan fakta ini,kita kena darabkan kalories tadi dengan tahap keaktifan kita.

  • Sedentary = BMR x 1.2 (little or no exercise, desk job)
  • Lightly active = BMR x 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)
  • Moderately active = BMR x 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)
  • Very active = BMR x 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)
  • Extra active = BMR x 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2xday training)

saya rasa Ila (bukan nama sebenar) ni agak2 dalam berjalan la jugak,tapi tak aktif sangat. jadi kita amek yang lightly active kay?

so, => 1339 x 1.375 = 1841 calories per day!!

nampak macam banyak kan? tapi actually tak la byk sgt calories tu.. kadang-kadang kita tak perasan berapa banyak yang kite amek untuk satu hari.. sedap je makan KFC masa lunch, kuew tiaw goreng lak masa dinner. pergh! tapi kalo korunk nak tahu,simple nasi goreng pun dah ada 637.9 calories tau?? bayangkan berapa banyak plak la kalories yang masuk dalam perut kita ni.. sian perut.. huu~

banyak lagi info yang boleh kita tahu dari cekodok.com ni. banyak info tentang kesihatan and daily life yang patut kita tahu. i know,we are still young and hopeless. masih boleh enjoy. tapi enjoy je sampai bila kawan-kawan? kesihatan mau jaga jugak kan? haha

oleh itu kawan-kawan,marilah kita sama-sama menjaga kesihatan agar tidak mendapat penyakit di waktu muda mudi ni.



p/s: kalo aku ada info lagi tentang health and fitness ni lagi aku post kay?

6 comments:

Othman Juliana said...
This comment has been removed by the author.
Othman Juliana said...

as i told u last nite, jgn tinggal trus nasi. badan rasa tertipu nnti, silap2 you will gain more. huhu~ today i pms yg agak truk, and me, k.has, asadu &dijah ingt nk pg tgk tooth fairy. klu sakit lg cmna nk pi?? aiyoyo~

ps, klu adik ada bleh follow

azyan azilah said...

i know.. huhu. sebab tu ari ni dah amek nasi blk,tapi dalam kadar yang berpatutan.. nak tgk tooth fairy? hurm,xdapek la den nak poei. adek ada quiz kowt minggu depan.. kene study.. lolz

Othman Juliana said...

dh tgk TF kt klcc td (four of us) - best dik~ hehe

zulaikha said...

weh... ak rse ak nk bg bmi ak 20.. so, ak kne kurang kn 5kg.. ayoyo...

go go zul!!!

signisafwa said...

babe,kalau sampai camni nk kene buat tok kurus, aku tak sanggup..hahha